Även om fokus på länkar har minskat är det fortfarande en tydligt avgörande rankingfaktor för Google. Det är därmed en av ”pelarna” inom SEO. Vilka slags länkar som finns till webbplatsen är däremot mycket avgörande för rankingen. Ett par faktorer som påverkarnas länkarnas möjlighet att trycka en webbplats uppåt är:
- Styrka i egna inlänkar
En hemsida som inte har en enda länk till sig klassas som extremt svag. Det finns nog ingen som arbetar med SEO som vill ta en länk från en sådan hemsida. En faktor blir därmed hur många inlänkar som hemsidan har till sig vilket därmed avgör hur stor länkkraft som sedan ges till de hemsidor som de länkar vidare till. Även här handlar det inte enbart om antal utan även om relevans. Se nästa punkt. Men lite förenklat kan man säga att en hemsida som har är stark på inlänkar kommer även ge en stark utlänk.
- Relevansen är avgörande | SEO
Relevans är något som blivit allt noggrant för företag som jobbar med SEO. Det gäller både gällande text och innehåll på den egna sidan samt de länkar man får från andra webbplatser. Om du exempelvis driver en frisörsalong och vill synas högt på olika hårvårdsrelaterade ord är det en fördel om du får länkar från hårrelaterade sidor. Vill du att sidan ska synas hög på exempelvis ”Frisör Sollentuna” är det även bra att få länkar från sidor som är relaterade till Sollentuna.
- Seo | Hellre text än bild
Överlag ligger arbete inom SEO hellre mot text än bild. Detta utifrån att Google påverkas mer av text än bilder. Det gäller även vid länkar. Att få en länk i en nyskriven text är därmed bättre än om en bild läggs upp som länkar till hemsidan. En orsak till detta är att en text har en specifik ankartext medan bilden inte har det.
- Ankartext i länkar
Mycket förenklat kan man säga att ankartexten talar om för Google vad en hemsida handlar om. Jobbar du med SEO åt ditt eget företag och har möjligheten att påverka vilka ankartexter som länkarna får bör du planera detta noga. Har du en hemsida som säljer kattmat är det bättre att få ankartexten ”bästa kattmaten” än ”djurföda”.
Som inom allt arbete inom SEO är det viktigt att inte ”överoptimera”. Det går exempelvis inte att förvänta sig ett gott resultat om man har tio ankartexter med exakt samma ordföljd. Det blir helt enkelt för uppenbart och skulle troligtvis göra att sidan hamnar i något filter från Google.